”Vieraamme ainoana tehtävänä on nauttia”

Toimitusjohtajamme Katja Henttunen nauttii ihmisten kohtaamisesta ja etsii täydellisiä elämyksiä.

”Ikimuistoisin ravintolakokemukseni on Joël Robuchonissa Monte Carlossa. Olin siellä yksin, ja ensimmäisen tunnin henkilökunta oli huolissaan, pärjääkö Madame varmasti. Madame pärjäsi erinomaisesti. Heillä oli upea sommelier, joka piti yksinäiselle Madamelle seuraa juuri oikein – kävi kaatamassa viiniä oikeassa kohdassa ja viivähti seurustelemaan sopivaksi hetkeksi. Illan päätteeksi hän ohjasi vielä minut terassille katsomaan ilotulitusta ja toi samppanjalasillisenkin perässä. Se oli täydellinen elämys: yhdistelmä upeaa ruokaa ja erinomaista palvelua.

Mietin joskus, että matkustaisin sinne uudelleen, mutta voisiko toinen kerta olla samanlainen? Ehkä se jää kerran elämässä -elämyksekseni.

Hyvä palvelukulttuuri asuu persoonissa. Tekniset asiat voi opetella, mutta moni tässä työssä vaadittava ominaisuus on myötäsyntyistä. Hyvä asiakaspalvelija haluaa vilpittömästi tuottaa mielihyvää ja elämyksiä. Päälle vaaditaan vielä ripaus karismaa ja sulokkuutta.

Olen Olon toimitusjohtaja ja ravintoloitsija. Se tarkoittaa, että teen kaikkea, tiskauksesta talousasioihin. Ruokaa en sentään tee – siinä menee raja. Meillä on muita, jotka tekevät sen paljon paremmin kuin minä! Osallistun serviisiin eli ravintolasalin asiakastyöhön joka päivä. Ihmisten kohtaaminen on ehdottomasti paras osa työtäni.

Vertaan työtämme usein teatteriin, sillä tässä on jotain samaa kuin esittävässä taiteessa. Meillä kaikki tähtää vieraan onnistuneeseen iltaan. Se on työmme huipennus, jota varten olemme treenanneet.

Onnistuminen alkaa hyvästä suunnittelusta, harjoittelusta ja oikeasta roolituksesta. Yksityiskohdat on mietitty, ja jokainen tietää mitä tekee. Lavasteiden rakentamisen sijaan me silitämme ja katamme, mietimme yhdessä istumajärjestykset ja asiakkaiden erityistoiveet. Välillä menevät vuorosanat väärin. Silloin pitää pystyä improvisoimaan ja heittäytymään.

Meille tullaan sekä juhlimaan hienosti että käymään rennosti. Joillekin käynti Michelin-ravintolassa on suuri juhla ja kokemus, joka tapahtuu ehkä vain kerran elämässä. Toisille fine dining on jo arkipäiväisempää iloa. Ei jokapäiväistä, mutta osa elämää.

Joitain vuosia sitten, kun Michelin-tähtemme oli vielä uudempi asia, ihmiset saattoivat soittaa ja kysyä, miten Oloon pitää pukeutua. Nyt sitä tapahtuu koko ajan vähemmän – onneksi! Olisi kauheaa, jos ravintolailta menisi miettiessä, teenkö jotain väärin – ja päälle tarjoilija nyrpistelisi nenäänsä vieressä.

Mielestäni vieraamme ainoa tehtävä on nauttia. Nautintoa ei varsinaisesti lisää, jos ravintolassa joutuu pönöttämään, eikä kirkkomainen hiljaisuus ole ainakaan minulle ravintolanautinnoista suurin. Ravintolassa saa nauraa ja pitää hauskaa!

Olossa on ystävällinen ja lämmin tunnelma. Ainutlaatuinen ravintolakokemus syntyy ihmisen huomioimisesta ja yksityiskohtien ymmärtämisestä. Se voi olla täysin oikeaa aikataulutusta tai vain murujen hienovarainen pyyhkäisy pöydältä. Eniten se on silti ihmisen kuuntelua, näkemistä ja huomioon ottamista. Meillä jokainen vieras on yhtä arvokas.

Ihmiset ovat työni suurin nautinto. Meillä on vakioasiakkaita, joiden näkemistä odotamme yhtä paljon kuin he toivottavasti odottavat meidän näkemistämme. Olossa käy myös paljon kansainvälisiä vieraita. Tuntuu hyvältä, kun he sanovat, että menemme heidän ravintolakokemustensa top 3-listalle. Sen elämyksen herättämistä me tavoittelemme, ja se palkitsee.

Tämä on intohimolaji, ja asiakkaan kiitos on meille vähän kuin aplodit teatterin näyttelijöille. Onnistuminen tuntuu joka kerta yhtä hyvältä. Toivottavasti sinä nautit käynnistäsi ja tapaamme taas!”

Katja Henttunen

Toimitusjohtaja ja ravintoloitsija